V roce 2014 jsem začal využívat Facebook jako marketingový nástroj pro urychlení prodeje nemovitostí svých klientů.
Konkurenční realitní kanceláře mluví o tom, že: „mají velkou databázi poptávajících klientů“, „inzerují vaši nemovitost na 45 realitních serverech“, ale obrovský dosah sociální sítě Facebook jim stále ještě uniká.
Zjednodušeně řečeno, Facebook je místo, které navštíví každý den přes 2 000 000 lidí z České republiky. Celkový počet uživatelů této sociální sítě v České republice je ale ještě 2 x větší.
Představte si, že jste zemědělec a prodáváte zeleninu. Vašim cílem, jakožto podnikatele je generovat zisk. Rozložíte pult se zeleninou někde u cesty ve vaší vesnici, která má 350 obyvatel, nebo investujete pár korun do nafty, abyste se dostali na obrovské tržiště plné lidí, které je ve městě, jen 20 km od vás?
Podobné je to i s Facebookem.
Přijde mi, že mnoho makléřů si „hraje na podnikatele a s největší pravděpodobností i na realitní makléře“, ale když přijde na věc a mají se začít vzdělávat, učit se novým prodejním postupům, poznávat nové marketingové nástroje, techniky a využívat sociální sítě, najednou stojí v té malé vesnici na okraji cesty a čekají, že se někdo zastaví a koupí od nich tu vilu za 15 milonů. Místo toho, aby investovali pár korun do nafty a jeli své nemovitosti nabídnout na obrovský trh do města, smutně stojí u cesty a čekají…
Rozdíl mezi průměrným makléřem, který prodá 1 nemovitost za měsíc a makléřem, který je schopen konstantně prodávat 3 a více nemovitostí každý měsíc je v tom, jak dobře je schopen naučit se, pochopit a hlavně začít využívat moderní marketingové nástroje, jakými jsou sociální sítě (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram), video-marketing a sociální síť YouTube a v neposlední řadě i e-mail marketing.
Když už se nějaký makléř z konkurenční realitní kanceláře rozhodne na schůzce s klientem tvrdit, že využívá pro prodej nemovitostí Facebook, většinou to skončí tím, že vloží nabídku vaší nemovitosti na svou zeď a považuje se za super makléře, který inzeruje nemovitosti svých klientů i na Facebooku!
Jenže tohle, dámy a pánové nestačí! Tohle by zvládla udělat i moje 12letá sestra s tím rozdílem, že by po vás nechtěla provizi 4% z prodejní ceny nemovitosti.
Tímto způsobem je schopen makléř zacílit na velice malý segment lidí, především však na své přátele na Facebooku a ještě ne na všechny! Politika Facebooku je v posledních letech, nebo spíše měsících taková, že pokud svoje příspěvky váš makléř nepodpoří finanční částkou, zobrazují se maximálně 8% lidí, které má v přátelích, nebo kteří „lajkují“ jeho stránku na Facebooku. Pokud má váš makléř v přátelích 500 lidí a vloží na svou zeď na Facebooku jakýkoliv příspěvěk, zobrazí se maximálně 40 lidem. A to je hodně málo na to, aby tato aktivita prokazatelně pomohla prodeji vaší nemovitosti!
NEZAPLATÍŠ, NEPRODÁŠ!
Já jsem si uvědomil, že pokud Facebooku nezaplatím, nic nezískám! A proto od července minulého roku pravidelně investuji peníze do nového vzdělání zejména v oblasti marketingu a sociální sítí, a hlavně jsem začal Facebook používat jako plnohodnotný marketingový nástroj.
Tady se můžete podívat na částky, které jsem za poslední měsíce zaplatil za Facebook reklamu:
Srpen 2014 (7 666 Kč)
Září 2014 (14 860 Kč)
Říjen 2014 (9 586 Kč)
Listopad 2014 (10 645 Kč)
Leden 2015 (11 436 Kč)
Až vám příště nějaký makléř bude tvrdit, že inzeruje vaši nemovitost na Facebooku, zbystřete!
Zkuste se ho zeptat na jeho denní rozpočet, na jaký segment lidí cílí reklamu s vaší nemovitostí, zda má na stránkách umístěné konverzní kódy a zda využívá i remarketing a nebo jak úspěšnost své reklamy vyhodnocuje.
TO NEMŮŽE FUNGOVAT, ON LŽE!
Je dost pravděpodobné, že jste se na tuto stránku dostali čirou náhodou a svůj byt už inzerujete u konkurenční realitní kanceláře, článek o prodeji nemovitosti přes Facebook vás zaujal, a tak voláte svému makléři a ptáte se ho na možnost, aby i on inzeroval vaši nemovitost pomocí placené reklamy na Facebooku.
Tipnu si, jaká bude jeho reakce.
Vy: „Poslyšte, nemohl byste mou nemovitost nabízet také pomocí placené Facebook reklamy, četl jsem teď o tom jeden zajímavý článek od Martina Tesárka na stránkách www.maklerinadoporuceni.cz“
Váš makléř: „Na toto téma jsme měli před týdnem školení a naše vedení se shodlo na tom, že je to neefektivní a nefunguje to při prodeji nemovitosti, při prodeji drobných výrobků za pár stovek korun možná ano, ale při prodeji nemovitostí ne! Pan Tesárek nemluví pravdu, nevěřte mu! U nás v kanceláři disponujeme velkou databází kontaktů, navíc inzerujeme na 45 realitních serverech, vaši nemovitost pravidelně topujeme, neustále hledáme nové poptávající klienty…“
A co na to já?
Moje odpověď je, že váš makléř na to, jak prodat byt přes Facebook, bohužel ještě nepřišel!
Tento článek byl takovým malým popíchnutím, abych vám ukázal, jak jsem já a mojí kolegové z naší kanceláře vystoupili z těch zajetých kolejí „máme velkou databází poptávajících klientů“, „inzerujeme na 45 realitní serverech“ a zkusili jsme prošlapat úplně novou cestu při prodeji vašich nemovitostí. A že funguje, o tom není pochyb! V příštím článku půjdeme více do hloubky, do té doby se mějte fajn.
Martin Tesárek