Realitní makléři lžou, kradou a neovládají své řemeslo. Je to realita „realitek“, nebo jen médii vykonstruovaný obraz?

ZPĚT K VÝPISU ČLÁNKŮ

Na jedné straně barikády stojí fakt, že profese realitního makléře není státem regulovaná. Makléř neskládá žádné zkoušky, nemá profesní odpovědnost a za téměř třicet let volného podnikání k žádnému omezení, či spíše profesionalizaci této živnosti nedošlo. Proto se na trhu objevila řada těch, kteří se rozhodli rychle a neeticky zbohatnout na úkor klienta a kvality poskytovaných služeb. A samozřejmě za cenu poškození dobrého jména této profese.

Na druhé straně pomyslné barikády stojí ale síla tisku, médií a sociálních sítí a v neposlední řadě také konkurence, zejména v podobě alternativních služeb k profesi realitního makléře. Média ráda zveličují a bulvarizují hrstku podvodných případů realitních kanceláří a alternativní služby se neštítí kampaní proti neznámému nepříteli: Realitce.

Běžně se udává, že průměrný Čech prodá, nebo koupí dvě nemovitosti za život. Já se domnívám, že je toto číslo daleko vyšší. Pro ukázku se ale můžeme držet čísla dvě. To znamená, že běžný člověk má za svůj život velmi málo příležitostí poznat skutečnou práci realitního makléře. Většinu z toho, co o práci realitního makléře ví, se dozví zprostředkovaně z médií a sociálních sítí nebo pak také z referencí svých přátel. Proč by tedy někdo chtěl škodit profesi realitního makléře? No přece proto, že nabízí „lepší a levnější“ alternativu, kterou vám chce prodat. Například prodej nemovitostí na internetu bez účasti realitního makléře, nebo databázi nabízející šablony smluv pro realitní obchod.

„Pokud se podaří podnikatelům v lidech vyvolat STRACH, lépe se jim bude prodávat jejich varianta produktu nebo služby, kterou pak nazvou jako BEZPEČNOU.“

Ostatně stejnou formu vyvolání strachu aplikují i některé politické strany ve svých kampaních a funguje jim to skvěle. Bystří podnikatelé v realitách proto tento uměle vyvolaný strach odhalili a s rozvojem internetu začali vyvíjet webové portály, prezentující se stylem: „nenechte si ukousnout balkon od realitního makléře, ušetřete na provizi,“ nebo „s námi prodáte levněji, za zlomek ceny,“ či „nenechte se okrást realitkou, udělejte to přes nás“.

Neznámý nepřítel: „realitka“

Aby tito podnikatelé dostali svou službu rychleji mezi lidi, začali o smyšlených podvodech realitních kanceláři sami produkovat články a točit „poučná“ videa. A tak si bulvární novináři a podnikatelské subjekty, provozující servery typu „bez realitky“ vytvořili neznámého nepřítele – > REALITKU, která se nemůže bránit, protože veřejný nepřítel je anonymní. Nemá konkrétní jméno, název firmy ani konkrétní kauzu.

Slovo „realitka“ se stalo synonymem pro sprosté slovo a jsou z ní cítit negativní emoce, strach i obava. Pokud byl klient s prací realitního makléře spokojen, mluví o perfektní pomoci makléře, o férové realitní kanceláři. Ještě nikdy jsem ale nikoho neslyšel spojit pozitivní emoce a slova chvály se slovem „realitka“.

Lidé v České republice tak mají k realitním makléřům nedůvěru, stejně tak jako k imigrantům, euru či zbohatlým podnikatelům. Obávají se, že je makléř podvede, připraví o peníze, nebo přinejmenším alespoň poškodí.

Jak změnit pověst realitních makléřů i celého odvětví

Jediný způsob, jak se můžeme těmto mediálním útokům bránit, je vykonávat tuto práci nejlépe jak umíme, aby za námi zůstávali jen spokojení klienti, kteří budou o naší práci mluvit s nadšením, sdílet reference a zprostředkovávat nám další příležitosti pro nové obchody.

Toto je forma obrany, kterou jsem se rozhodl jít i já. Nevěnovat se myšlenkově negativnímu obrazu, který je o nás a naší práci neustále utvářen, ale věnovat se svým klientům a poskytovat jim ten nejlepší možný realitně-marketingový servis.