Rozhovor s Martinem Tesárkem

ZPĚT K VÝPISU ČLÁNKŮ

 

Co považuješ za svůj největší realitní úspěch?

Za svůj největší realitní úspěch považuji založení společnosti Makléři na doporučení, s. r. o. v roce 2013 a hlavně její stabilizování na českém realitním trhu. Za další úspěch považuji to, že 50% našich obchodů vzniká na základě referencí spokojených klientů, kteří se na nás obracejí a dále nás doporučují a dalších 50% obchodů vzniká na základě našich aktivit na internetu – YouTube, Facebook, e-mail marketing nebo díky našim webovým stránkám a realitnímu blogu.

Proč jsi založil společnost Makléři na doporučení?

V roce 2011 jsem měl představu, že klientům nabídnu lepší modernější a víc inovativní služby, díky kterým prodám jejich nemovitosti rychleji, bezpečněji a za více peněz. Žádná z předchozích společností, ve kterých jsem pracoval mi ale neumožnila odlišit se, odbočit od nějakých zajetých standardů a nabídnout odlišné realitní služby a jiný marketing nemovitosti, než byl do té doby obvyklý.

Proč zrovna jméno Makléři na doporučení?

Ona podstata celého marketingu, nebo budování značky je odlišit se. Takže v první řadě to byla odlišnost a také je to můj každodenní závazek, kdy se snažím svou prací dostát tomuto jménu a opravdu být Makléřem na doporučení.

Jak vidíš budoucnost společnosti Makléři na doporučení?

Není pro mě důležité, zda budeme ve firmě tři, nebo nás tady bude třicet. Je pro mě důležité, aby každý makléř nabízel vysokou kvalitu realitních služeb, které budeme neustále inovovat, rozvíjet a přizpůsobovat dle požadavků našich klientů a aktuálnímu realitnímu trhu.

V čem jste lepší než Vaše konkurence?

Myslím, že oproti konkurenci umíme používat moderní marketingové nástroje. Například v roce 2015 jsme investovali do reklamy na Facebooku přes 150 000 Kč. Dále investujeme peníze do placené reklamy na Googlu, Seznamu, využíváme pro prodej nemovitostí všechny sociální sítě jako je Facebook, Google+ nebo YouTube a veškeré služby se snažíme neustále inovovat. Také jsme zběhlí v e-mail marketingu a máme stabilizováno získávání nových zákazníků z internetu. To vše děláme proto, abychom dokázali prodat nemovitosti našich klientů rychleji, bezpečněji a za co nejvyšší cenu.

V čem jste naopak horší než vaše konkurence?

Ve srovnání s velkými síťovými realitními kancelářemi nedokážeme našimi službami pokrýt víc než Prahu a Středočeský kraj. I když se na nás obracejí lidé z různých koutů celé České republiky, tak jím zatím nedokážeme pomoct.

Měl jsi někdy tendenci s makléřinou skončit?

Ono je to jako ve sportu. Obětuješ tomu strašně moc úsilí, potu a slz, ale ty výsledky mnohdy nepřicházejí. A tak je to i v makléřině. Pokud člověk dělá tu práci naplno, tak asi ano. Měl jsem tendenci s makléřinou několikrát seknout. Ale když se na svoji práci, na svůj osobní realitní rozvoj nebo na naši firmu podívám z jiného pohledu, tak si myslím, že jdu správnou cestou a firma má správný směr. Takže není důvod s tím zatím končit.

Kdyby jsi nebyl makléř: Využil bys při prodeji svého bytu služeb realitní kanceláře?

Jelikož jsem hodně časově zaneprázdněný, tak bych určitě využil služeb realitní kanceláře, protože i ve svém životě se snažím spoustu věcí delegovat. Snažil bych se vybrat si správného realitního makléře, protože věřím, že by to mělo hodně veliký přínos. Jak na můj ušetřený čas, nebo na prokazatelně vyšší cenu, za kterou se nemovitost nakonec prodá.

Co bys poradil lidem při výběru realitního makléře?

Zaměřil bych se na tři podstatné věci:
1. chtěl bych makléře, který má dlouhodobé zkušenosti a znalosti realitního trhu a za svou kariéru realizoval desítky, nebo stovky realitních obchodů,
2. vyžádal bych si od něj reference od jeho klientů, kterým pomohl s prodejem, nebo koupí nemovitosti,
3. měl bych si s makléřem “sednout“ i po lidské stránce. Obchodní případ mnohdy trvá i několik měsíců a představa, že každodenně budu komunikovat s někým, s kým si nerozumím je hrozná a nechtěl bych v ní setrvávat. Na českém realitním trhu je nespočet realitních makléřů. Pokud mi makléř nevyhovuje, není důvod ve spolupráci setrvávat, je možnost vybrat si jiného makléře.

Jaký byl podle tebe realitní trh v roce 2015?

Podle mě začíná převažovat poptávka po nemovitostech nad nabídkou a to je ukazatel růstové tendence. Už se dávno nemůžeme bavit, že jsme někde v krizi nebo v recesi. Najít na dnešním realitním trhu nemovitost pod cenou, je prakticky utopie. V minulosti, pokud ses účastnil dražeb, tak na dražbách byla většina investorů, kteří kupovali byty na investici. Dnešních dražeb se účastní obyčejní lidé, kteří se snaží v dražbě koupit nemovitost pro své vlastní bydlení. Ale bohužel, čím víc lidí se v dnešní době účastní dražeb, tak o to víc stoupá cena nemovitostí. Tím pádem nemovitosti z dražeb už nejsou tak zajímavé, ale prakticky se prodávají za tržní nebo vyšší než odhadní ceny.

Jaké jsou tvé prognózy pro realitní trh v roce 2016?

Všechno stojí na ochotě bank půjčovat lidem peníze. Pokud banky zachovají úrokové sazby v průměru 2 – 3%, tak není důvod obávat se, že by realitní trh stagnoval, nebo že by se změnila nálada realitního trhu. Jediné co to může ovlivnit je plánovaná změna, kdy od 1. 1. 2016 by měl daň z nabytí nemovitosti platit kupující, což trochu může zamíchat kartami. Ale jen do okamžiku, kdy banky přijdou s nástroji, jak lidem umožní půjčit peníze na nákup nemovitosti + na 4% jako daň z nabytí nemovitosti, kterou by lidé museli jinak platit ze svých vlastních prostředků.